DISCOGRAFÍA
NO DIRÉ RES DE MI
«No diré res de mi» es, además de una declaración de intenciones, el sexto disco de Meritxell Gené, una recopilación de trece poemas de Gabriel Ferrater.
El origen de todo ello se encuentra en el espectáculo «Ferrater. G», estrenado como clausura del Barnasants 2022 en el Teatro de Sant Cugat del Vallés el día del quincuagésimo aniversario de la muerte del poeta (y del centenario de su nacimiento), en el que se recuperó, con música y danza, el Ferrater más provocador y yrre.
Si en el darrer treball, «Sa tanca d’allà dins», Meritxell Gené parlava des de les pròpies entranyes, en aquesta ocasió és, en paraules del poeta, just «A l’inrevés». Gené s’endinsa en el Ferrater més melancòlic, sense filtres, i s’atreveix a cantar els versos fugissers (que sempre fugen i sempre tornen) del poeta, sense dir res, o potser sí, d’ella mateixa.
Ho fa amb un registre inexplorat, amb una nova geometria, acompanyada d’en Pau Guillamet «Guillamino», a l’electrònica, i d’ en Santi Careta, a les guitarres. Un viatge d’anada… i qui sap si de tornada. Com un sol que menstrua i no es vol pondre.


SATA TANCA D'ALLÀ DINS
Meritxell Gené nos presenta ‘Sa tanca d’allà dins’, un trabajo que desgrana algunos de los poemas que forman parte de su primer libro ‘Després d’esbarzers’ (Pagès Editors), una recopilación muy personal, nacida del deleite de revivir el pasado, de rascarlo, de reflejarse en él y de mirarlo.
Sin haberlo previsto mucho, la energía, a menudo honda y atávica, de esos poemas tan íntimos, ha empujado unos versos que poco a poco se han ido desplegando musicalmente. Una vez recitados y digeridos, ahora están escritos para ser cantados. La profundidad insólita de los versos persevera cada vez que los declama y, más aún, ahora que también los canta. En una celebración esencial, cuerpo adentro y afuera.
BRANQUES
Tras el placer de haber musicado la poesía de Màrius Torres en el disco ‘Així t’escau la melangia’ (2013) y de haberla cantado por toda la geografía de los Països Catalans, este trabajo discográfico, que Meritxell Gené nos presenta, inspirado por el mismo aliento, quiere profundizar la palabra de nuestros poetas.
El disc proposa un fresc de dotze poetes d’arreu dels Països Catalans del segle XX, units per la intensitat de viure i la sinceritat en la seva obra, cants a la terra i a l’amor. Els poetes escollits són: Joan Vinyoli, Maria-Mercè Marçal, Joan Barceló, Montserrat Abelló, Joan Sales, Bartomeu Rosselló-Pòrcel, Blai Bonet, Marià Villangómez, Concepció G. Maluquer, Manuel de Pedrolo, Vicent Andrés Estellés i Joan Salvat-Papasseït.


AIXÍ T'ESCAU LA MELANGIA
Meritxell Gené ha puesto música a diez poemas de Màrius Torres en el disco ‘Així t’escau la melangia’ (Autoeditado, 2013). Un álbum delicado, donde la fuerza la toman la palabra y el verso del poeta leridano, a quien Gené ha querido rendir ese homenaje.
La cantante, también leridana, explica que es su poeta de cabecera y que haciendo este disco ha conectado con el Màrius Torres más espiritual. Lo hace con canciones como ‘Mozart’, primer videoclip del disco.
SOTA ELS LLENÇOLS
‘Sota els llençols’ (Tolmusic, 2010) es un disco intimista, hecho desde la ternura, donde predominan melodías suaves. Gené nos habla, a medio camino del folk y del pop, de experiencias personales, recuerdos de niñez, pedazos de vida cotidiana… Un caleidoscopio de pensamientos y sensaciones.
En este segundo trabajo encontraremos nuevas poesías musicadas: ‘L’amor jugava a perdre’s’, de Miquel Martí y Pol; ‘La meva terra m’acull’, de Jordi Pàmias; y ‘8 de març’, de Maria Mercè Marçal


INESPERADAMENT
‘Inesperadament’ (2008) es el primer trabajo, autoeditado y en solitario, de Meritxell Gené. Un disco temprano y joven, que se va desplegando a caballo del pop y del rock, con toques de música de raíz e incluso con sonoridades experimentales.
Es un disco lleno de descubrimientos y nuevas emociones, donde también encontraremos el primer poema musicado por Gené: ‘La Ciutat Llunyana’, de Màrius Torres.
COLABORACIONES
Ha col·laborat musicalment en discs d’altres autors, a “Vol. 3. Rocksterri” (2008) de Lo Pardal Roquer, “Ha calat foc a la casa” (2010) d’ El Fill del Mestre, “Nit urbana” (2010) Antoni Tolmos, “La màgica olivera” (2011) de Xavier Baró, “Som així” (2012) d’ El Belda i el Conjunt Badabadoc, “Un altre ahir” (EP, 2012) i “Versions, rareses i petits fracassos # 1″ (EP, 2013) de Gasion, ”Un món de nadales” (2013) de Cris Juanico, “La via” (single i videoclip, 2013) de Pepet i Marieta, “Kind of Trad” (2014) d’Inxa Pro Quartet i “Motius” d’El Diluvi (2014). ‘La vida crida’ 2015 de Carlitos Miñarro.
També ha participat als recopilatoris de diversos autors: “Musiquetes per a la Bressola” (Propaganda pel Fet!, 2008), a iniciativa de l’Associació d’Amics per a la Bressola, cantant conjuntament amb Lo Pardal Roquer, “Terra i Cultura. III Premi Miquel Martí Pol ” (EDR Discos, 2011), “Terra i Cultura. IV Premi Miquel Martí Pol” (EDR Discos, 2012), al disc de tribut a Raimon “Celebració de la Roda del Temps” (EDR Discos, 2013), al recopilatori “Dones i cançons”(EDR Discos, 2013), “Noves dones i cançons” (EDR Discos 2013), al CD recopilatori dels grups i solistes que participaren al concert solidari “#PrimaveraValenciana” (Bureo Músiques, 2013), al disc d’homenatge a Quico Pi de la Serra “Si el fills de puta volessin… el Quico es faria caçador” (BarnaSants, 2014), al disc i llibre d’homenatge a Joan Pau Giné “Canten Giné. Homenatge dels Països Catalans” (Adiu ça va ?, 2014),
i el 20 de març de 2015, ha col·laborat en la gravació del nou disc en directe de Jabier Muguruza al Festival BarnaSants, conjuntament amb Feliu Ventura, Mariona Castillo i Mikel Aspiroz. El 23 de desembre del 2016 col·labora a l’enregistrament en directe a la Sala Apolo del disc ”Cridarem foc!” (Maldito Records, 2017) dels Ebri knight! en un espectacle batejat ‘’L’última Espurna’’, que recull l’energia que es va viure en aquell concert únic.
El 2017 col·labora en el llibre-disc ‘Nictàlgia’ de David Caño (Edicions Terrícola, 2017), musicant el poema ‘Aquesta solitud’. També col·labora en el llibre-disc ‘A poc a poc. Cançons de bressol’ de Víctor Sunyol i les il·lustracions d’Olga Capdevila (Editorial Comanegra, 2017), musicant el poema ‘Que jo canto d’amor’. Per últim, aquest 2018 ha col·laborat en el llibre-disc ‘Mans manetes. L’Alguer: paraules, cançons i veus de minyons’ (Plataforma per la llengua, 2018) interpretant i versionant una cançó popular del cantant Alguerès Pasqual Gallo ‘La verema’.
Altres col·laboracions: Documental “Joan Sales. L’home incòmode, la veritat que fa nosa” (2013) de Francesc Canosa, i a ‘’Bon cop de falç. La història de l’himne’’ (2014) dirigit per Eloi Aymerich.
Per últim, el gener del 2018 va col·laborar en el llibre-disc ‘Mans manetes. L’Alguer: paraules, cançons i veus de minyons’ (Plataforma per la llengua, 2018) interpretant i versionant una cançó popular del cantant Alguerès Pasqual Gallo ‘La verema’. Durant el mes de juliol, es publica la gravació del disc en directe de l’espectacle ‘Sota les cunetes. Justícia! (autoeditat, 2018) de VerdCel. Un concert coral d’homenatge a les víctimes del terror del franquisme, per condemnar totes les violències patides , conjuntament amb Feliu Ventura, Rusó Sala, Cesk Freixas, Montse Castellà i Joanjo Bosk. El mateix any, conjuntament amb el projecte de les Kol·lontai, publica el disc amb 20 cançons, presentades en directe. És el primer de la col·lecció Barnasants, amb un acord amb la discogràfica catalana Picap.
Les hores mortes (RGB Suports, 2020) de Pau Alabajos
El gran ball (Halley Records, 2020) de Txarango
Mirau que sem anant i mirant. Cançons de festa, sàtira i taverna de l’Alguer (The Chicken Coop, 2020) de Claudio Sanna & Rall grup
Altres col·laboracions
POEMARIO

DESPRÉS DELS ESBARZERS
Esto que tenéis entre las manos es material sensible. Muchos nos preguntábamos cuánto tardaría Meritxell Gené en publicar su primer poemario, después de escucharla musicar versos eternos de nuestros poetas, después de las largas conversaciones sobre pasiones y metáforas, de verla recitar de memoria Vinyoli, Màrius Torres o Verdaguer y recibir fotografías suyas de o de cualquier pueblo donde haya hecho parada.
ESPECTÁCULOS

Poetes amb majúscula
No diré res de mi
Gené se adentra en el Ferrater más melancólico, sin filtros, y se atreve a cantar los versos huidizos (que siempre huyen y siempre vuelven) del poeta, sin decir nada, o quizás sí, de sí misma.
Lo hace con un registro inexplorado, con una nueva geometría, acompañada de Pau Guillamet «Guillamino«, en la electrónica, y de Santi Careta, en las guitarras. Un viaje de ida… y quién sabe si de vuelta. Como un sol que menstrua y no quiere ponerse.


Les Kol·lontai
El nuevo formato de Les Kol·lontai, ahora como dúo con Ivette Nadal y Meritxell Gené, reaparece para defender un trabajo más feminista que nunca.
El disco Adelerades (Sota la Palmera, 2025) tiene ocho canciones y una sonoridad reforzada y renovada, gracias en buena parte a la producción y dirección musical de Valen Nieto (Raydibaum). El repertorio afronta temáticas diversas de la lucha feminista, como la maternidad, la menstruación, la identidad, el cuerpo y el empoderamiento.
La mirada violeta. Roig i Marçal.
Espectáculo poético-musical de la cantautora Meritxell Gené y la poeta y escritora Aina Torres, que retratan a dos escritoras fundamentales de la literatura catalana: Maria-Mercè Marçal y Montserrat Roig.
¿Por qué escribieron? ¿Cómo las condicionó el hecho de ser mujeres? Un diálogo con canciones, textos y poemas. Un homenaje a las mujeres de mirada violeta.

AMOR. Arrels, branques i fulles
Un recorrido de amor desde las raíces de nuestros poetas, pasando por las ramas de todas las formas de decir de nuestra lengua hasta las hojas que les hacen volar más allá de todo.
Entrelazando canciones que toman la poesía como material de partida, y poemas sobre bases musicales, trazamos un camino que nos lleva a hacer parada en la obra de varios poetas queridos y de poetas queridas. Y ese camino está hecho de amor, porque el amor mueve el sol y las estrellas y todo.


Branques del capvespre. Udols a l’horabaixa.
Este espectáculo poético-musical fusiona la poesía de David Caño con la voz, las canciones, de Meritxell Gené. Cánticos en la vida y lamentos de negranito. Pérdidas y nostalgias.
Invitaciones a viajes imposibles y regresos a palabras necesarias. Deseo de habitarse, esperanzas en presente para cambiar futuros previsibles y regusto a tierra sabrosa. Poesía sobre Poesía. Y las pausas. El viento. La calma.